3 مواد شیمیایی خطرناک خانه +نکات ایمنی

شاید برایتان کمی عجیب باشد که بدانید مواد شیمیایی خطرناک خانه می‌توانند آسیب جدی به سلامت شما وارد کنند. امروزه در هر خانه‌ای مواد شیمیایی وجود دارد و این مورد غیر قابل انکار است. اگر باور نمی‌کنید، بهتر است به مواد شوینده اشاره کنیم! متاسفانه در زندگی روزمره ما مواد شیمیایی گوناگونی در قالب محصولات خانگی وجود دارند. هرچند برخی از مواد شوینده بی‌خطر هستند؛ اما گروهی از مواد شیمیایی وجود دارند که می‌توانند خطرات جبران ناپذیری به سلامت و جان وارد کنند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله، خطرناکترین مواد شیمیایی خانگی را معرفی کنیم. اگر شما هم نگران محصولات شیمیایی خانگی هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا آخر مقاله با ما همراه باشید. بازرگانی هیرکان انواع مواد شیمیایی صنعتی را با بهترین کیفیت عرضه می‌کند.

مواد شیمیایی خطرناک خانه

مواد شیمیایی خطرناک خانه

محصولات شیمیایی غیر خوراکی در همه خانه‌ها پیدا می‌شوند. این ترکیبات برای کنترل آفات، کمک به نظافت، پخت و پز و بهداشت عمومی استفاده می‌شوند. از طرفی برخی از مواد شیمیایی در پودر لباسشویی یا مواد شوینده ظرفشویی وجود دارند. در صورتیکه به طور تصادفی محصولات شوینده خانگی را ببلعید، سریعا مسموم می‌شوید. اگر به بسته‌بندی مواد شوینده توجه کرده باشید، می‌بینید که روی بسته‌بندی آنها به استفاده از دستکش تاکید شده است. مواد شیمیایی موجود در این محصولات حساسیت شدید ایجاد می‌کنند. شاید با شنیدن مواد شیمیایی خطرناک خانه ذهنتان به سمت مواد شوینده برود؛ اما باید بدانید که این مواد تنها به این موارد ختم نمی‌شوند. گاهی حتی در وسایل پلاستیکی نیز مواد شیمیایی وجود دارند. محصولات پلاستیکی با مواد پلیمری ساخته می‌شوند. این مواد برای سلامتی انسان مضر هستند. حتی در تولید لوازم آرایشی بهداشتی نیز از ترکیبات شیمیایی استفاده می‌شود، بنابراین در هنگام خرید محصولات حتماً به ترکیبات آنها توجه کنید و محصولات استاندارد را بخرید.

انواع محصولات شیمیایی خانگی

امروزه تنوع محصولات شوینده و پاک کننده در بازار بسیار بالا است. مواد شیمیایی خطرناک خانه در این محصولات یافت می‌شود. انواع محصولات شیمیایی خانگی در قالب پودر، مایع و حتی اسپری تولید شده‌اند. از مواد شوینده پودرهای لباسشویی و مایع ظرفشویی گرفته تا چربی زدا و اسپرهای از بین بردن گرد و غبار و غیره. این محصولات بهداشتی ممکن است به دلیل داشتن ترکیبات مضر برای سلامتی مضر باشند. از طرفی اگر چندین محصول شوینده با هم ترکیب شوند، واکنش شدیدی دارند. به همین جهت پیشنهاد می‌شود هرگز مواد شوینده را با هم ترکیب نکنید.

ترکیب شیمیایی خطرناک خانه

مواد شیمیایی خطرناک در خانه

  1. آمونیاک
    این ماده شیمیایی قدرت پاک کنندگی نسبتا بالایی دارد به همین دلیل در اکثر خانه‌ها یافت می‌شود. آمونیاک جزو مواد شیمیایی خطرناک خانه به شمار می‌رود. به طور کلی آمونیاک در دز اندک چندان مضر نیست اما دوز بالای آن می‌تواند آسیب جدی به سلامت انسان وارد کند. گاز آمونیاک بسیار مضر است و سبب بروز علائمی نظیر مسمومیت و بدتر از آن، مرگ می‌شود. قرارگیری در معرض حجم زیاد آمونیاک می‌تواند دچار سوختگی شده و سیستم تنفسی را با مشکل زیاد مواجه کند. از طرفی ترکیب این ماده با سفید کننده‌ها فوق العاده خطرناک است.
  2. کلر
    از این ماده شیمیایی در تولید انواع پودرهای پاک کننده استفاده می‌شود همچنین در تولید سفید کننده لباس نیز کاربرد دارد ‌. نکته قابل توجه دیگر این است که این مواد شیمیایی خطرناک خانه در آب شرب شهری نیز استفاده می‌شود. برای اینکه کمتر در معرض این ماده شیمیایی قرار بگیرید، باید بر روی شیر، فیلتر نصب کنید.
  3. انواع آفت کش و نکات ایمنی آن
    همانطور که می‌دانیم آفت کش‌ها صدمات جدی به سلامتی انسان وارد می‌کنند. کشاورزان برای جلوگیری از هجوم آفت به محصولات از انواع آفت کش بهره می‌برند. راه چاره برای  جلوگیری از ورود مواد شیمیایی در آفت کش‌ها، این است که میوه و سبزیجات ارگانیک را خریداری کنید یا حداقل میوه و سبزیجات را به خوبی بشویید.

مواد شیمیایی آفت کش

جمع‌بندی

در این مقاله در مورد مواد شیمیایی خطرناک خانه بحث کرده و چندتا از مهمترین مواد را نام بردیم. شاید برایتان عجیب باشد که بگوییم در طول روز با مواد شیمیایی زیادی مواجه می‌شوید. اگر به اطراف خود با دقت نگاه کنید، می‌بینید که مواد شیمیایی در عمق زندگی ما نفوذ کرده‌اند‌. حتی برای شست و شوی لباس هم از مواد شیمیایی استفاده می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *