اکسید روی چیست؟ + 10 کاربرد حیرت انگیز اکسید روی

اکسید روی یکی از پرکاربردترین مواد شیمیایی در صنایع است و به عنوان افزودنی نیز استفاده می‌شود. این ترکیب به نام توتیا نیز به بازار عرضه می‌شود. اکسید روی به عنوان یک ماده معدنی در طبیعت یافت شده و به صورت مصنوعی نیز تولید می‌شود. هیرکانی شیمی طیف گسترده ای از محصولات شیمیایی را عرضه می‌کند. بازرگانی هیرکانی شیمی سال‌ها در زمینه فروش مواد شیمیایی فعالیت کرده و سابقه درخشانی در این حرفه دارد. برای خرید مواد شیمیایی می‌توانید به سایت ما مراجعه کرده و یا برای استعلام قیمت اکسید روی با مشاوران ما تماس حاصل کنید. ما در این مقاله در مورد اکسید روی بحث کرده و به نکاتی در مورد آن اشاره می‌کنیم.

اکسید روی چیست؟

این ماده شیمیایی شکلی پودری و سفید رنگ داشته و از دو عنصر ساخته می‌شود. این دو عنصر، روی و اکسیژن هستند. اکسید به دلیل برخورداری از ویژگی‌های خاص و متنوع در صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. خواص الکتریکی و حرارتی این ماده شیمیایی مورد توجه قرار دارد. از طرفی در برابر حرارت مقاوم بوده و به روش شیمیایی و فیزیکی تولید می‌شود.

مزایای استفاده از اکسید

این ماده به دلیل برخورداری از خصوصیات فیزیکی و شیمیایی مزایای زیادی دارد. در ادامه به مهمترین مزایا اشاره می‌کنیم.

  1. خصوصیات ضد میکروبی
    اکسید دارای خصوصیات ضد میکروبی است به همین دلیل در تولید لوازم بهداشتی و دارو کاربرد دارد.
  1. محافظت در برابر اشعه ماورای‌بنفش
    از اکسید روی در صنایع لوازم آرایشی استفاده می‌شود. این ماده به عنوان محافظ قوی کاربرد داشته و از آن در تولید ضد آفتاب بهره می‌برند، زیرا در برابر اشعه‌ ماوراء بنفش مقاومت بالایی دارد.
  1. ماده نیمه‌هادی
    این ماده نیمه هادی بوده و ویژگی‌های نوری منحصر به فردی دارد. به همین دلیل در صنعت الکترونیکی نقش گسترده‌ای ایفا می‌کند.
  1. سازگاری با انسان
    اکسید برخلاف سایر مواد شیمیایی هیچ گونه خطری نداشته و غیر سمی است.

کاربرد اکسید روی

کاربردهای اکسید چیست؟ 

حال که با اکسید آشنا شدیم و مزایای آن را شناختیم، بهتر است در مورد کاربرد آن بحث کنیم. از جمله کاربردهای این اکسید روی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • صنعت تولید لاستیک
  • صنایع تولید لوازم آرایش
  • صنایع غذایی
  • نساجی
  • ساخت کاشی و سرامیک
  • صنایع لعاب سازی
  • به عنوان پوشش و رنگدانه
  • ساخت محصولات آرایشی
  • صنعت الکترونیک
  • صنایع چسب و باتری

صنایع لعاب سازی، سرامیک و کریستال سازی

این ماده به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد، در صنعت لعاب سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همانطور که اشاره کردیم، اکسید در برابر حرارت مقاومت بسیار بالایی دارد به همین دلیل در صنایعی مانند کریستال سازی و لعاب سازی استفاده می‌شود. از طرفی دارای ویژگی‌های نوری و ضد بازتابی است و به عنوان ترکیب سفید کننده در این صنعت کاربرد دارد. به علاوه اکسید روی دارای ویژگی معتدل کننده بوده و سبب تولید محصولات با کیفیت می‌شود.

ساخت کاشی و سرامیک

این ماده شیمیایی در صنعت کاشی و سرامیک نقش مهمی دارد. به عنوان مثال، برای رنگ‌آمیزی و درخشان کردن سرامیک‌ها به کار می‌رود. همچنین، به دلیل ویژگی‌های ضدباکتریایی‌، در محیط‌های مرطوب، از رشد باکتری‌ها بر روی سرامیک‌ها جلوگیری می‌کند.

صنایع تولید پلاستیک با اکسید روی

اکسید در صنعت تولید پلاستیک به عنوان عامل تقویت کننده استفاده می‌شود. این ماده به عنوان پرکننده و حجم دهنده به محصولات پلاستیکی استفاده شده و از هدر رفتن مواد اولیه جلوگیری می‌کند. علاوه بر این مقاومت مکانیکی پلاستیک را افزایش می‌دهد.

صنایع تولید لاستیک

از اکسید روی جهت افزایش مقاومت، چسبندگی و بهبود ویژگی‌های مکانیکی لاستیک‌ها استفاده می‌کنند. از طرفی این ماده شیمیایی عمر مفید لاستیک را افزایش می‌دهد.

صنایع چسب و باتری

اکسید در صنعت تولید چسب کاربردهای متعددی دارد. برای مثال در این صنعت به عنوان فیلر استفاده شده و منجر به افزایش ویژگی‌های مکانیکی چسب می‌شود. این ماده شیمیایی در صنعت تولید باتری نیز نقش مهم ایفا می‌کند.

صنعت الکترونیک

از این ترکیب شیمیایی در تولید قطعات الکترونیکی بهره می‌برند. اکسید در این صنایع برای تولید سنسور نیز کاربرد دارد.

استفاده در تولید رنگ

آیت ترکیب در صنایع رنگرزی کاربرد گسترده‌ای دارد، زیرا دارای ویژگی‌های نوری منحصر به فرد است. همچنین اکسید روی به عنوان پیگمنت سفید در تولید رنگ لاک، پلاستیک و حتی محصولات آرایشی بهداشتی استفاده می‌شود.

ساخت محصولات آرایشی

اکسید در این صنایع به عنوان ماده افزودنی کاربرد داشته و سبب تولید محصولات با کیفیت و موثر می‌شوند. برای مثال در تولید رژ لب و لوسیون‌های آفتابی به عنوان پیگمنت سفید کننده و فیلر محافظتی به کار می‌رود.

اکسید روی در صنایع

خرید اکسید روی 

جهت خرید اکسید روی می‌توانید از سایت هیرکانی شیمی کمک بگیرید. بازرگانی هیرکانی شیمی محصولات خود را با تضمین کیفیت و قیمت عرضه می‌کند. در این سایت امکان خرید مواد شیمیایی در حجم‌های مختلف وجود دارد. در سایت هیرکانی شیمی امکان استعلام  قیمت اکسید روی و خرید اینترنتی آن وجود دارد.

جمع‌بندی

اکسید روی یکی از مهمترین مواد شیمیایی در صنایع مختلف است و منجر به تولید محصولات با کیفیت با طول عمر بالایی می‌شود. ما در این مقاله ضمن معرفی این محصول، در مورد خرید آن نیز بحث کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *