آشنایی با تفاوت سدیم لوریل سولفات با سدیم لوریل اتر سولفات

اس ال ایی اس با اس ال اس تفاوت قابل توجهی دارد. یکی از تفاوت سدیم لوریل سولفات با سدیم لوریل اتر سولفات این است که SLES نسبت به SLS خفیف‌تر می‌باشد. به همین جهت توانایی ایجاد کف دارد؛ بنابراین در تولید شامپو استفاده می‌شود. این مواد از لوریل الکلی گرفته شده و دارای خاصیت‌هایی نظیر نفوذ پذیری بالا و عدم ایجاد سوزش پوست هستند. با این حال باید بدانید این دو ماده شیمیایی هر دو در تولید محصولات بهداشتی و شوینده استفاده می‌شوند، هرچند از لحاظ ساختاری تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. هرچند که این دو نوع سورفاکتانت از لحاظ نام و عملکرد با یکدیگر مشابه باشند؛ اما اثرات بالقوه که بر روی سلامتی و محیط زیست می‌گذارند متفاوت است. در ادامه برای اینکه بیشتر با تفاوت سدیم لوریل سولفات با سدیم لوریل اتر سولفات آشنا شوید در مورد ساختار شیمیایی و کاربرد این دو ماده بحث می‌کنیم.

تفاوت سدیم لوریل سولفات با سدیم لوریل اتر سولفات

اشنایی با سدیم لوریل سولفات

این ماده شیمیایی به نام اس ال اس نیز شناخته می‌شود. ساختار شیمیایی آن با اس ال ای اس کاملاً متفاوت است. برای مثال شامل زنجیر هیدروکربنی طولانی بوده که در انتهای آن یک گروه سولفات وجود دارد. این مواد از قدرت پاک کنندگی بالا برخوردار هستند به همین جهت در تولید محصولات شوینده به عنوان یک ماده فعال کاربرد زیادی دارند. با این حال پوست افراد حساس‌ را تحریک می‌کنند. علاوه بر این اگر در غلظت‌های بالا استفاده شوند علاوه بر پوست، سبب تحریک چشم خواهند شد. یکی دیگر از تفاوت سدیم لوریل سولفات با سدیم لوریل اتر سولفات، میزان تجزیه پذیری آنها می باشد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

سدیم لوریل سولفات

آشنایی با سدیم لوریل اتر سولفات

ساختار این ماده شیمیایی سبب شده تا ماده نسبت به سدیم لول سولفات نرم‌تر و ملایم‌تر باشد. قبل از گروه سولفات، یک یا چند گروه OCH2CH2 وجود دارند. این ماده شیمیایی نیز از قابلیت کف کنندگی نسبتاً خوبی برخوردار است. از آنجایی که گروه‌های اتوکسی در آن قرار دارند کمتر تحریک پوست را تحریک می‌کند. بنابراین در تولید محصولاتی که برای پوست حساس تولید می‌شوند کاربرد دارد. تفاوت سدیم لوریل سولفات با سدیم لوریل اتر سولفات در میزان حساسیتی که ایجاد می کنند می باشد.  البته باید ذکر کنیم که با وجود اینکه این ماده شیمیایی نسبت به لوریل سولفات ملایم‌تر بوده اما احتمال دارد پوست برخی افراد را تحریک کند. این ماده شیمیایی مانند سدیم لوریل سولفات در محیط تجزیه می‌شود اما میزان تجزیه پذیری آنها متفاوت است. برای مثال روند تجزیه پذیری سدیم اتر سولفات آهسته‌تر بوده و دلیل آهسته بودن، تجزیه پذیری گروه‌های اتوکسی هستند. با این حال هر دو این مواد شیمیایی اثرات کمی بر روی محیط زیست می‌گذارند البته در صورتی که در اندازه مناسب استفاده شوند.

قیمت sls

تفاوت های دیگر این دو ماده

برای اینکه درک بهتری از تفاوت‌ها داشته باشید به تفاوت سدیم لوریل سولفات با سدیم لوریل اتر سولفات در حوزه کاربردهای خاص صنعتی و اثراتی که بر روی سلامتی می‌گذارند اشاره می‌کنیم. همانطور که در قسمت بالا اشاره کردیم هر دو این مواد شیمیایی سبب تحریک پوست و چشم می‌شوند. مخصوصا اگر در مقادیر بالا استفاده شوند. به همین جهت میزان استفاده مواد شیمیایی باید کنترل شود. طبق تحقیقات انجام شده، اگر این مقادیر در فرمولاسیون مناسب استفاده شوند، مشکلات زیادی برای سلامتی به وجود نمی‌آورند. در مورد کاربرد آنها باید بگوییم که از آنجایی که اس ال اس قوی‌تر و خشن‌تر است، در تولید شوینده‌های خانگی و صنعتی کاربرد دارد. تفاوت سدیم لوریل سولفات با سدیم لوریل اتر سولفات باعث شده تا در صنایع مختلف کاربردهای متفاوتی داشته باشند. برخلاف آن اس ال ایی اس توانایی بالایی در حل کردن آب دارد؛ به همین جهت در تولید فرمولاسیون‌هایی که به پاک کنندگی ملایم نیاز دارند، استفاده می‌شود. برای مثال در تولید صابون، مایع ،خمیر دندان و شامپو کاربرد دارد.

جمع بندی

در این مقاله به تفاوت‌های بین سدیم لوریل سولفات با سدیم لوریل اتر سولفات پرداختیم. این دو مواد شیمیایی کاربردهای متعددی دارند و به دلیل برخورداری از خواص و ویژگی‌های مخصوص  صنایع مهم تلقی می‌شوند. برای مثال در صنایع تولید مواد شوینده نقش بزرگی ایفا می کنند‌.  اما از دیگر تفاوت سدیم لوریل سولفات با سدیم لوریل اتر سولفات می‌توان به میزان تجربه پذیری و حساسیتی که ایجاد می‌کنند اشاره کرد. از طرف دیگر به دلیل داشتن توانایی ایجاد کف، خاصیت پاک کنندگی و نفوذ پذیری بالا و عدم ایجاد سوزش در پوست در تولید محصولات بهداشتی مانند شامپو استفاده می‌شوند. هیرکان شیمی عرضه کنننده انواع مواد شیمیایی است. با کلیک روی لینک زیر مستقم به صفحه فروشگاه هدایت می‌شوید. در این سایت می‌توانید قیمت سدیم لوریل سولفات را استعلام کنید.