کمپوست چیست و چگونه تهیه می شود؟ + 8 مورد از مهمترین مزایا

شاید با شنیدن نام کمپوست کمی تعجب کنید و این سوال در ذهنتان ایجاد شود که کمپوست چیست و چگونه تهیه می شود؟ این ماده از تجزیه و تحلیل زباله‌های آشپزخانه، پسماند کشاورزی و خوراکی تولید می‌شود. به علاوه باعث می‌شود تا مواد آلی به خاکی عالی برای گیاهان تبدیل شوند. این خاک عناصر غذایی مورد نیاز گیاهان را تامین می‌کند، به همین دلیل منبعی غنی از نیتروژن، پتاسیم، مواد آلی و فسفر است. در واقع اگر بخواهیم این مواد ماده آلی را تعریف کنیم، باید بگوییم یک کود ارگانیک و طبیعی به شمار می‌رود که در باغبانی کاربرد زیادی دارد. اگر دوست دارید بیشتر در مورد این ماده بدانید بهتر است تا آخر مقاله همراه ما باشید.

کمپوست چیست و چگونه تهیه می شود ​

کمپوست چیست ؟

این ماده از فرایند تجزیه زباله‌های شهری و بقایای گیاهی و حیوانی، به وجود می‌آید. در واقع کمپوست کردن یکی از کهن‌ترین روش‌های بازیافت است که از گذشته تا به امروز انجام می‌گیرد. مواد آلی موجود در این ماده از مواد خوراکی و ضایعات کشاورزی گرفته می‌شود. این فرایند بسیار ساده بوده و توسط کشاورزان یا افراد با تجربه انجام می‌گیرد. کود حاصل از این فرآیند تحت شرایط خاصی با بازیافت مواد طبیعی تولید می‌شود. کود تولید شده بسیار غنی بوده و در کشاورزی کاربرد زیادی دارد. در واقع در صنعت کشاورزی به عنوان یک آفت‌کش شناخته می‌شود.

مزایای استفاده از کمپوست

با خواندن تعریف کود کمپوست این سوال در ذهنتان ایجاد می‌شود که مزایای کمپوست چیست ؟ از جمله مزایای استفاده از این کود در صنعت کشاورزی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛
–  به بازسازی و افزایش باروری خاک کمک زیادی می‌کند.
– با استفاده از این کود دیگر به کود‌های شیمیایی نیاز نخواهد بود.
– استفاده از این کود سبب کاهش زباله‌های جامد می‌شود.
– این کود ارگانیک رشد و عملکرد گیاهان را افزایش می‌دهد.
–  به حفظ رطوبت خاک کمک کرده و سبب حفظ محیط زیست می‌شود.
– مواد مغذی گیاهان را تامین می‌کند.
– قیمت مقرون به صرفه و اقتصادی دارد.
– تولید این ماده غنی کیفیت سطحی خاک را افزایش می‌دهد.

کود کمپوست چیست

تولید کمپوست با زبان ساده

تا حالا فکر کردید که طرز تهیه کمپوست چیست ؟ این ماده غنی با چه موادی تهیه می‌شود؟ برای تولید مواد آلی مانند زباله‌های آشپزخانه، برگ‌ها و چوب‌ها را جمع آوری می‌کنند. این مواد تجزیه پذیر هستند و برخلاف مواد شیمیایی و پلاستیک دردسر آفرین نیستند. البته توجه کنید در زباله آشپزخانه مواد گوشتی و مواد لبنی وجود نداشته باشد؛ چرا که این مواد باعث ایجاد بوی بد می‌شوند. اگر می‌خواهید خاک کمپوست را در خانه تهیه کنید می‌توانید مواد را درون سطل‌های فلزی دربسته بگذارید و آن را در جایی خارج از محیط خانه مانند بالکن یا حیاط قرار دهید. مواد را درون سطل ریخته و روی هم فشار دهید تا هوا به داخل آن نفوذ نکند. اما سریع‌ترین راه برای تولید کمپوست چیست؟ برای اینکه فرایند تجزیه زودتر انجام گیرد می‌توانید روی مواد آب بریزید. البته برای اینکه کمپوست زودتر تولید شود می‌توانید مواد را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنید. اگر در منطقه سردسیری زندگی می‌کنید سطل فلزی حاوی مواد کمپوست را در معرض نور خورشید قرار دهید؛ زیرا نور خورشید باعث می‌شود مواد زودتر تجزیه شوند. در هوای گرم بهتر است سطل را در سایه قرار دهید؛ چرا که تابش بیش از حد نور خورشید سبب تبخیر آب مواد می‌شود. برای تولید این کود باید چند هفته صبر کنید. زمان مورد نیاز با توجه به شرایط محیطی متفاوت است.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به این سوال که کمپوست چیست و چگونه تهیه می‌شود؟ پاسخ دادیم. در واقع این مواد نوعی کود ارگانیک و طبیعی است که در باغبانی و کشاورزی نقش بزرگی دارد. روش  تیه کمپوست، روشی ساده و در عین حال موثر برای بازسازی مواد آلی و تولید یک کود مغذی برای گیاهان و درختان است. از جمله مزایای این مواد می‌توانیم به؛ محافظت از محیط زیست، افزایش باروری خاک و بهبود رشد گیاهان و… اشاره کرد. این کود طبیعی نه تنها به شما کمک می‌کند در حفظ محیط زیست نقش داشته باشید بلکه از لحاظ اقتصادی هم قیمت مناسبی دارد است. هیرکان شیمی ارائه دهنده انواع مواد شیمیایی در حجم گوناگون است. در صورت نیاز به مواد شیمیایی روی این لینک کلیک کنید تا مستقیما به صفحه فروشگاه ارجاع داده شوید. با تماس با کارشناسان ما می‌توانید قیمت کود کمپوست را استعلام کنید.