آشنایی با کربنات سدیم سبک

آشنایی با کربنات سدیم سبک

معرفی کربنات سدیم سبک:

کربنات سدیم سبک یا سودا یا خاکستر سودا یک ماده شیمیایی صنعتی با کاربردهای متعدد است. از مهم ترین کاربردهای این ماده شیمیایی می توان به ساخت رنگ ها و مواد رنگی، کودها، شوینده های مصنوعی و تصفیه آب شیرین اشاره نمود. در این مقاله به موارد استفاده از سدیم کربنات، ایمنی آن، نحوه ساخت و تولید آن، برخی مقایسه ‌های شیمیایی و نحوه خرید سدیم کربنات خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید تا با ویژگی ها و کاربرد های مختلف سدیم کربنات آشنا شوید.

 

موارد مصرف کربنات سدیم سبک:

از سدیم کربنات برای مصارف مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. از این ماده کاربردی در شوینده های خانگی و صابون های ظرف شویی استفاده می شود. این ماده یکی از بهترین مواد شیمیایی برای صابون سازی و یکی از کاربردی ترین مواد شیمیایی برای تولید مواد شوینده است.

سدیم کربنات یک ترکیب شیمیایی موثر برای از بین بردن قارچ ها و سایر میکروب ها است. سازندگان از آن به عنوان عامل کف کننده در تولید خمیر دندان استفاده می کنند.

به منظور تمیز کردن پله ها می توان از سدیم کربنات به عنوان یک ترکیب شیمیایی کاربردی بهره برد.

کربنات سدیم سبک در ساخت شیشه آب یا سیلیکات سدیم، فسفات سدیم، بوراکس و بسیاری از ترکیب های دیگر که حاوی سدیم هستند بسیار مهم است.

کربنات سدیم سبک را می توان در تولید شیشه برای کاهش نقطه ذوب شن و ماسه در فرآیند های مربوطه استفاده کرد.

کربنات سدیم سبک می تواند به عنوان یک اصلاح کننده pH برای افزایش میزان آن در عملیات استخراج و بازیابی طلا استفاده شود.

در تصویر فوق نمایی از کربنات سدیم سبک را مشاهده می کنید.

خطرات کربنات سدیم سبک:

مصرف کربنات سدیم سبک مخاطره آمیز است؛ چرا که سمیت قابل توجهی دارد و باعث تحریک لوله هوا، تنگی نفس، سرفه و همچنین ادم در ریه ها می شود. تماس سدیم کربنات با چشم می تواند باعث سوختگی جدی شود. به همین ترتیب، تماس پوست با سدیم کربنات می تواند باعث سوختگی پوست نیز شود.

استفاده از سدیم کربنات به عنوان یک محصول صنعتی به طور کلی بی خطر است؛ زیرا اگر به درستی ذخیره و مدیریت شود، هیچ خطری برای سلامتی انسان وجود نخواهد داشت. بنابراین، ذخیره و دفع مناسب سدیم کربنات باید مورد توجه قرار گیرد تا از هرگونه عوارض ناخواسته جلوگیری شود.

برای اطمینان از ایمنی و جلوگیری از آسیب رساندن به چشم، پوست یا دستگاه تنفسی، می بایست اقدامات حفاظتی را در هنگام کار با کربنات سدیم سبک رعایت نمود:

کربنات سدیم سبک را فقط در مکان های باز و دارای تهویه استفاده کنید.

هنگام کار با کربنات سدیم سبک از دستکش های نئوپرن یا لاستیکی استفاده کنید.

برای جلوگیری از تماس با پوست، پیش بند یا لباس هایی با آستین بلند بپوشید.

با پوشیدن چکمه های لاستیکی از پاهای خود محافظت کنید.

برای جلوگیری از تماس با چشم از عینک استفاده کنید.

آن را از محصولات ناسازگار که ممکن است واکنش نشان دهد دور نگه دارید.

در تصویر فوق ساختار شیمیایی ماده کربنات سدیم سبک را مشاهده می کنید.

 

این ماده چگونه ساخته می شود؟

فرآیند Solvay رایج ترین فرآیند در ارتباط با تولید کربنات سدیم سبک است. هنگامی که CO2 و NH3 به محلول اشباع کلرید سدیم (NaCl) اضافه می شود، سدیم هیدروژن کربنات یا NaHCO3 ایجاد می کند. حالا با احتراق این ترکیب، هیدروژن حذف می شود و کربنات سدیم سبک یا Na2CO3 به دست خواهد آمد.

فرآیند تولید کربنات سدیم سبک در تصویر فوق مشخص شده است.

این ماده را چگونه می توان به صورت عمده تهیه کرد؟

اگر به مقادیر عمده این ماده شیمیایی نیاز دارید، می توانید کربنات سدیم سبک را مستقیماً از تولید کنندگان خریداری کنید؛ زیرا خرید مستقیم مواد شیمیایی از کارخانه می تواند منجر به صرفه جویی در هزینه شود. همچنین می توانید آن را از تامین کنندگان مواد شیمیایی صنعتی تهیه کنید.

 

کدام کشورها این ماده را به صورت عمده تولید می کنند؟

تولیدکنندگان اصلی کربنات سدیم سبک چین، ایالات متحده، کنیا و بوتسوانا هستند. مصرف کربنات سدیم سبک به طور چشمگیری در سراسر جهان به ویژه در کشورهای در حال توسعه افزایش یافته است.

 

کاربرد های کربنات سدیم سبک:

کربنات سدیم سبک در اشکال مختلف آن نقش مهمی در صنایع گوناگون ایفا می کند. یکی از این موارد، نظافت خانگی است. معمولاً از سدیم کربنات در تولید مواد شوینده و صابون های ظرف شویی استفاده می شود. گنجاندن سدیم کربنات در این محصولات پاک کننده به از بین بردن موثر لکه های سخت و آلودگی ها کمک می کند و پاکیزگی لباس ها را به ارمغان می آورد.

اما کاربردهای کربنات سدیم سبک فراتر از محصولات پاک کننده است. در حوزه بهداشت و مراقبت های فردی، به عنوان یک عامل کف کننده در خمیر دندان عمل می کند و کف رضایت بخشی ایجاد می کند که به تمیز کردن کامل و حفظ بهداشت دهان کمک می کند. خواص ضد میکروبی سدیم کربنات، آن را به یک ترکیب ارزشمند تبدیل می کند و به از بین بردن قارچ ها و میکروب هایی که می توانند باعث مشکلات سلامت دهان شوند کمک می کند.

علاوه بر این، کربنات سدیم سبک جایگاه خود را در قلمرو مراقبت از نساجی پیدا می کند. قابلیت از بین بردن لکه، سدیم کربنات را به گزینه ای عالی برای شست و شوی پارچه تبدیل می کند. همچنین استفاده از این ماده باعث از بین رفتن سخت ترین لکه ها از روی لباس ها می شود.

در حالی که این کاربردهای صنعتی تطبیق پذیری کربنات سدیم سبک را برجسته می کند، توجه به این نکته مهم است که نقش آن به عنوان یک افزودنی غذایی را نمی توان نادیده گرفت. در صنایع غذایی، سدیم کربنات نقش موثری را در طعم دادن به مواد غذایی گوناگون ایفا می کند. علاوه بر این، رفتار آن به بهبود کیفیت مواد غذایی، تضمین حفظ ویتامین ها و مواد معدنی ضروری کمک می کند. قابل ذکر است که از سدیم کربنات به عنوان یک عامل رنگ آمیزی برای پاستا، آب میوه و روغن پخت و پز نیز استفاده می شود و به این مواد اصلی آشپزی شادابی می بخشد.

در نتیجه، ماهیت چند وجهی کربنات سدیم سبک امکان استفاده از آن را در صنایع مختلف، از نظافت منزل گرفته تا بهداشت و مراقبت فردی و حتی تولید مواد غذایی فراهم می کند. گنجاندن آن در مواد شوینده، خمیر دندان و سایر محصولات پاک کننده، پاک سازی موثر لکه و حفظ بهداشت را تضمین می کند. به طور هم زمان، طعم و کیفیت محصولات غذایی را افزایش می دهد و آن را به یک افزودنی ارزشمند در دنیای آشپزی تبدیل می کند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *