آشنایی با انواع سم های مورد نیاز در باغ های میوه

آشنایی با کاربرد آفت کش ها در مدیریت آفات:

در ارتباط با انواع سم های مورد نیاز در باغ های میوه باید گفت که استفاده از آفت کش ها نقش مهمی در مدیریت آفات دارد. روش صحیح استفاده از آفت کش ها و تجهیزات مورد استفاده برای کاربرد آفت کش برای موفقیت عملیات کنترل آفات حیاتی است. روش استفاده از آفت کش صرفا عملیات سمپاش یا گردگیر نیست. این کار باید با دانش کامل از نوع آفت، بررسی انواع سم های مورد نیاز در باغ های میوه و مخاطرات ناشی از آن همراه باشد. استفاده از آفت کش ها نه تنها شامل دانش تجهیزات کاربردی است بلکه به مورد مدیریت آفات نیز مربوط می شود.

 

در استفاده از آفت کش ها در باغ های میوه باید ملاحظات مربوطه را تا حد امکان رعایت کرد.

 

هدف اصلی روش های استفاده از آفت کش ها، پوشاندن هدف با حداکثر کارایی و حداقل تلاش برای کنترل آفت و همچنین بر جای گذاشتن حداقل میزان آلودگی است. همه انواع سم های مورد نیاز در باغ های میوه مواد سمی هستند و می توانند به همه موجودات زنده آسیب برسانند. بنابراین استفاده از انواع سم های مورد نیاز در باغ های میوه باید بسیار عاقلانه و با بیشترین میزان احتیاط صورت گیرد.

روش های کاربردی برای استفاده از انواع سم های مورد نیاز در باغ های میوه در حالت آرمانی باید هدفمند باشند تا ایمنی محیط مورد نظر تضمین شود. بنابراین انتخاب مناسب تجهیزات کاربردی، آگاهی از رفتار آفات و روش های پراکندگی ماهرانه حیاتی است. آگاهی کامل از انواع سم های مورد نیاز در باغ های میوه برای تعیین هدف، یعنی محل آفت شامل روی شاخ و برگ، زیر برگ، در ناحیه ریشه و… مهم است.

برای انجام دادن سمپاشی باید دانست که علاوه بر بررسی انواع سم های مورد نیاز در باغ های میوه، اندازه قطرات اسپری بستگی به میزان حرکت و اندازه آفت دارد. نحوه عملکرد آفت کش، سمیت نسبی آن و سایر خصوصیات فیزیکی وشیمیایی، به تصمیم گیری در مورد اقدامات احتیاطی، نیاز به هم زدن و… کمک می کند. توسعه مهارت مورد نظر در عملیات، انتخاب و تخمین تجهیزات لازم نیازمند برخورداری از دانش کامل در این زمینه است.

 

هدف از استفاده از آفت کش ها:

هدف از استفاده از انواع سم های مورد نیاز در باغ های میوه، کنترل آفت است. فعالیت هایی که آفت انجام می دهد باید با استفاده از انواع سم های مورد نیاز در باغ های میوه به حداقل میزان ممکن سرکوب شود تا از ضرر اقتصادی محصول جلوگیری به عمل آید. کشتن کامل آفت یا ریشه کن کردن آفت ضرورتی ندارد و عملی نیست. هدف از استفاده از انواع سم های مورد نیاز در باغ های میوه علاوه بر کنترل جمعیت آفت، باید جلوگیری از آلودگی و آسیب به محیط زیست باشد.

روش های گوناگونی به منظور پاشیدن  آفت کش ها بر روی محصولات وجود دارد.

 

انواع سم های مورد نیاز در باغ های میوه برای کنترل آفات مختلف استفاده می شوند. به عنوان مثال حشره کش ها در برابر آفات حشرات، قارچ کش ها در برابر بیماری های محصول، علف کش ها در برابر علف های هرز و… به منظور محافظت از تلفات محصول استفاده می شوند. اما ضروری است که علاوه بر انتخاب یکی از انواع سم های مورد نیاز در باغ های میوه برای استفاده، مقدار مناسب برای سمپاشی به کار رود. به عبارت دیگر، باید اطمینان حاصل شود که مقدار در نظر گرفته شده برای استفاده در باغ میوه استاندارد است و هیچ گونه مشکلی را برای محصولات به وجود نمی آورد.

امروزه از تجهیزات متنوعی در راستای پاشش آفت کش ها و کنترل آفات استفاده می شود.

 

در نظر گرفتن زمان استفاده از سموم:

استفاده از انواع سم های مورد نیاز در باغ های میوه زمانی بسیار موثر است که در حساس ترین مرحله آفت زدایی استفاده شود. اگر زمان مصرف انواع سم های مورد نیاز در باغ های میوه به دقت در نظر گرفته شود و رعایت شود، نتایج کنترل آفات و صرفه جویی مناسبی خواهد داشت. بنابراین برای درمان منطقه بزرگ، انتخاب دقیق تجهیزات ضروری است تا در زمان موجود، منطقه مورد نظر پاک سازی شود.

حتی اگر از انواع سم های مورد نیاز در باغ های میوه با کیفیت خوب استفاده شود و زمان بندی بهینه برای کاربرد آفت کش نیز اتخاذ شده باشد، در صورتی که آفت کش به مقدار لازم استفاده نشود، نتایج خوبی به همراه نخواهد داشت.

بنابراین کیفیت کاربرد انواع سم های مورد نیاز در باغ های میوه در عملیات کنترل آفات بسیار مهم است. رعایت نکات زیر می تواند تضمین کننده آن باشد:

  • دز مناسب باید به طور مساوی اعمال شود
  • ماده سمی باید به هدف برسد
  • در نظر گرفتن اندازه قطرات مناسب
  • در نظر گرفتن چگالی مناسب قطرات روی هدف

انواع سموم مورد استفاده در باغ های میوه:

انواع سم های مورد نیاز در باغ های میوه این قابلیت را دارند که برای محافظت از درختان میوه مورد استفاده واقع شوند. از جمله آفت کش هایی که برای از بین بردن سموم و آفات درختان میوه استفاده می شوند، می توان به سیازوفامید، هگزاکونازول، کاراتان، بنومیل، بردو فیکس، مانکوزب، ایپرودیون و دیگر موارد اشاره نمود.

 

در تصویر فوق دسته بندی کلی در ارتباط با انواع آفت کش ها نمایش داده شده است.

 

انواع سم های مورد نیاز در باغ های میوه به روش های مختلفی مانند سمپاشی، غبارپاشی و … پراکنده می شوند. برای سمپاشی سموم از انواع نازل ها مانند هیدرولیک، هوا بلاست، گریز از مرکز و نوع انرژی حرارتی استفاده می شود. آب یک حامل رایج انواع سم های مورد نیاز در باغ های میوه است اما هوا یا روغن نیز به عنوان حامل استفاده می شود. انتخاب قطره مناسب یک نکته مهم است. شکل، اندازه و سطح هدف بسیار متفاوت است.

برای سمپاشی در راستای از بین بردن حشرات پرنده، نازل های هیدرولیک موثر نخواهد بود. در اینجا ما به ذرات اسپری با اندازه ریز نیاز داریم تا برای مدت طولانی تری در هوا باقی بمانند. با این حال، برای عملیات کنترل علف‌های هرز معمولاً نیاز به کاربرد بدون رانش یا قطرات درشت اسپری است. لزوما باید تعداد کافی قطرات اسپری رسوب کرد. برای کاربرد قارچ‌کش، تعداد قطرات رسوب‌شده در واحد سطح باید بیشتر باشد و ممکن است برای کاربرد علف‌کش جابه‌جا شده، تعداد آن کمتر باشد. در صورت وجود آفت حشره بسیار متحرک (خزنده) ممکن است به تعداد قطرات کمتری نیاز داشته باشد.

در تصویر فوق می توانید 6 مرحله اصلی آفت زدایی را مشاهده کنید.

 

انواع سم های مورد نیاز در باغ های میوه به صورت مایع، پودر گرد و غبار یا گرانول فرموله می شوند؛ به طوری که امکان استفاده از مقادیر کمی از آفت کش ها را در سطح وسیع فراهم می کند. برخی از آفت کش ها به اندازه چند گرم استفاده می شوند.

استفاده از روش های کاربردی برای رسوب یکنواخت آفت کش حیاتی است. روش تنظیم تجهیزات کاربرد آفت کش برای اطمینان از توزیع یکنواخت مقدار معینی از آفت کش در منطقه مورد نظر کالیبراسیون نامیده می شود.

فرمولاسیون مایع آفت کش یا رقیق شده با استفاده از آب یا روغن و یا به طور مستقیم در قطرات کوچک توسط انواع مختلف سمپاش به محصول اعمال می شود. معمولا طبق فرمولاسیون پودر قابل به طور مناسب با آب رقیق می شود که حامل رایج آفت کش ها است. اما در برخی موارد از روغن به عنوان رقیق کننده یا حامل آفت کش ها نیز استفاده می شود.

 

عوامل مهم برای در نظر گرفتن حجم اسپری:

حجم مایع اسپری مورد نیاز برای یک محدوده خاص به نوع و پوشش اسپری، کل سطح هدف، اندازه قطرات اسپری و تعداد قطرات اسپری بستگی دارد. واضح است که اگر قطرات اسپری درشت باشند، حجم اسپری مورد نیاز بیشتر از قطرات اسپری کوچک خواهد بود. همچنین اگر پوشش کامل (مثلاً هر دو طرف برگ) ضروری باشد، حجم پاشش مورد نیاز باید بیشتر باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *