انواع مواد شیمیایی و کاربرد های آن در صنایع مختلف

انواع مواد شیمیایی با توجه به ویژگی‌هایی مانند؛ خواص فیزیکی، خلوص و ساختار مولکولی و… به دسته‌بندی مختلف تقسیم می‌شوند. ما در این مقاله قصد داریم شما را با انواع ماده شیمیایی آشنا کرده و در مورد کاربرد آنها در صنایع بحث کنیم. بازرگانی هیرکانی شیمی در زمینه فروش مواد شیمیایی فعالیت می‌کند. اگر قصد تهیه و خرید این مواد را دارید، تنها کافی است وارد بخش محصولات شده و مواد شیمیایی مورد نظر خود را وارد سبد خرید کنید. هیرکانی شیمی با توجه به نیاز بازار طقه‌بندی گسترده‌ای از مواد شیمیایی را عرضه کرده و به آسان‌ترین شکل ممکن به فروش می‌رساند.

 

لیست مواد شیمیایی

انواع مواد شیمیایی صنعتی

همانطور که از نام این مواد پیداست، در صنایع کاربرد زیادی دارند. برای مثال برای تولید انواع محصولات صنعتی و تحقیق و توسعه ترابری مواد خام و غیره استفاده می‌شوند. انواع مواد شیمیایی در صنایع غذایی، دارویی، آزمایشگاه‌ها و تولید محصولات پلاستیکی و ساختمانی و… استفاده می‌شوند. در قسمت زیر برخی از مهمترین مواد شاره می‌کنیم.

پلیمرها
پلیمر، نوعی ماده شیمیایی پرکاربرد در صنایع مختلف است. این ماده در تولید انواع الیاف مصنوعی، پلاستیک و لاستیک کاربرد دارد.

مواد آلی
در صنایع مختلف برای تولید محصولاتی نظیر رنگ و دارو از انواع مواد شیمیایی حاوی کربن مانند مواد آلی استفاده می‌کنند.

مواد معدنی
انواع مواد معدنی طبیعی در تولید محصولاتی مانند شیشه و سیمان استفاده می‌شوند. از ماده‌ای مانند سیلیکیا نیز در تولید سرامیک و شیشه بهره می‌برند.

خرید مواد شیمیایی

مواد شیمیایی آزمایشگاهی

برخی مواد شیمیایی در تولید محصولات آزمایشگاهی استفاده می‌شوند. این مواد درجه خلوص متفاوتی داشته در گریدهای مختلف کاربرد دارند. از جمله مواد شیمیایی پرکاربرد در آزمایشگاه می‌توان به حلال‌ها، مواد کاتالیزور مواد نگهدارنده مواد واکنش دهنده و غیره اشاره کرد. اگر به دنبال خرید مواد شیمیایی در ایران هستید اما نمی‌دانید که از کدام مرکز معتبر خریداری کنید، می‌توانید با مشورت با مشاوران ما خریدی مطمئن و به صرفه را تجربه کنید.

انواع مواد شیمیایی در صنایع غذایی

برخی مواد شیمیایی در تهیه مواد اولیه صنایع غذایی کاربرد دارند. بری مثال در فرایند بسته‌بندی و نگهداری مواد غذایی استفاده می‌شوند. از جمله مواد شیمیایی صنعت غذایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

نگهدارنده‌ها
نگهدارنده‌های غذایی جهت  جلوگیری از فاسد شدن محصولات و خوراکی‌ها به کار می‌رود. برای مثال در تولید رب گوجه و آب انواع آبمیوه‌ها از سوربات پتاسیم به عنوان  نگهدارنده بهره می‌برند.

تثبیت‌کننده‌ها

مواد شیمیایی نظیر گوارگام در تولید لبنیاتی مانند پنیر کاربرد زیادی دارد و به عنوان تثبیت کننده ویژگی‌های خاص محصول را حفظ می‌کند.

رنگ دهنده ها

مواد شیمیایی مانند آزوکالرها جهت رنگ‌دهی به نوشیدنی‌ها و برخی مواد غذایی استفاده می‌شوند.

مواد افزودنی طعم دهنده

انواع مواد شیمیایی مانند گلوتامات مونوسدیم، در تولید محصولات غذایی نقش عطر و طعم دهنده را ایفا می‌کند.

مواد شیمیایی صنعت غذایی

طبقه بندی مواد شیمیایی

در حقیقت بخش اعظمی از وسایل ساخته شده توسط بشر دارای مواد شیمیایی هستند. انواع مواد شیمیایی صنعتی با توجه به ویژگی‌های نظیر کاربرد مصرفی و نوع برهمکنش شیمیایی به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. با این حال از لحاظ ظاهری در سه شکل مایع، گاز و جامد وجود دارند. از طرف دیگر می‌توان مواد شیمیایی را علاوه بر شکل ظاهری به دو دسته مواد معدنی و مواد عالی تقسیم بندی کرد ‌. شیمی آلی دربرگیرنده مواد مبتنی بر کربن بوده و به صورت طبیعی به دست می‌آید. مواد معدنی بر خلاف مواد آلی به عنوان ترکیبات عنصری مشهور بوده و فاقد کربن هستند.‌ مقاومت حرارتی این دو مواد با یکدیگر متفاوت است.

کاربردهای انواع مواد شیمیایی

شاید با شنیدن نام مواد شیمیایی بترسید و تصور غیر منطقی از کاربرد آن داشته باشید. اما اگر به شما بگوییم که این مواد در خانه‌هایتان وجود دارد و به صورت روزمره با آنها در ارتباط هستید، تعجب می‌کنید. به عبارت دیگر کاربرد شیمی در زندگی ما بسیار بالا است. اگر به دور و اطراف خود توجه کنید، متوجه وجود انواع مواد شیمیایی در زندگی خود می‌شوید. از محصولات مصرفی و پاک کننده گرفته تا لوازم آرایشی و بهداشتی.در تولید محصولات شوینده مانند محلول ضدعفونی کننده، صابون‌ها و مایع و… از برخی مواد شیمیایی صنعتی استفاده می‌شود. همچنین علاوه بر صنایع دارویی و غذایی، در تولید انواع کود کشاورزی نیز از انواع مواد شیمیایی بهره می‌برند. کودهای حاوی مواد شیمیایی سبب افزایش رشد و بهره‌وری گیاهان می‌شوند. در صنعت رنگ سازی جهت ایجاد مقاومت رنگ در برابر عوامل خارجی و پوشش دهی، از مواد شیمیایی استفاده می‌کنند. برای مثال این مواد در تولید رنگ خودرو، رنگ پلاستیک و لاک و… کاربرد دارند.

ماده شیمیایی

جمع بندی 

در این مقاله ضمن معرفی انواع مواد شیمیایی، در مورد نحوه خرید آن نیز بحث کردیم. در زندگی ما مواد شیمیایی کاربرد بسیار بالایی دارند، به طوری که نمی‌توان از وجود آنها غافل شد. اگر قصد تهیه انواع مواد شیمیایی در حجم مختلف دارید، می‌توانید با مشاوران ما در بازرگانی هیرکانی شیمی تماس حاصل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *