جایگزین روغن سیلیکون در صنایع مختلف

در مورد جایگزین روغن سیلیکون باید بگوییم از آنجایی که این ماده خواص ویسکوزیته‌ بالایی دارد، پیدا کردن جایگزین ثابت برای آن بسیار سخت است. بنابراین ما در این مقاله قصد نداریم جایگزین ثابتی برای این ماده معرفی کنیم. در حقیقت نمی‌توانیم این انتظار را داشته باشیم که محصولی شبیه به روغن سیلیکون پیدا کنیم. به عبارت دیگر نمی‌توانیم یک جایگزین ثابت برای تمامی صنایع معرفی کنیم به همین جهت برای صنایع مختلف به صورت جداگانه جایگزین پیشنهاد ‌می‌دهیم.  اگر شما هم می‌خواهید ترکیبی معین برای صنایع پیدا کنید بهتر است تا آخر مقاله همراه ما باشید. هیرکان شیمی ارائه دهنده انواع مواد شیمیایی است. در این سایت می‌توانید ضمن خرید مواد شیمیایی، در مورد خرید و فروش روغن سیلیکون از کارشناسان ما مشاوره دریافت کنید.

جایگزین روغن سیلیکون

برترین جایگزین‌ روغن سیلیکون

روغن سیلیکون دارای خواص منحصر به فرد است، به همین دلیل در صنایع مختلف استفاده می‌شود. با این حال نگرانی‌های زیست محیطی سبب شده به این فکر بیفتند که برای این ماده یک جایگزین پیدا کنند. این روغن بر روی اکوسیستم تاثیرات طولانی مدت می‌گذارد. از طرف دیگر ممکن است این روغن با مواد دیگر سازگار نباشد و استفاده از آن در برخی صنایع هزینه‌های بالایی به همراه داشته باشد. در این قسمت می‌خواهیم چند ترکیب معین برای این روغن پیدا کنیم. این ترکیب‌ها می‌توانند در شرایط مختلف استفاده شوند.

کاربردهای روغن سیلیکون در صنایع

جایگزین‌های طبیعی

شاید جالب باشد که بدانیم می‌توانیم در منابع طبیعی به دنبال جایگزین روغن سیلیکون باشیم. روغن‌هایی که با پوست سازگاری دارند و از خاصیت مرطوب کنندگی بالایی برخوردار هستند به عنوان جایگزین شناخته می‌شوند. می‌توان از این روغن‌ها در صنایع آرایشی و بهداشتی استفاده کرد. از طرف دیگر نکته مهم این است که این روغن‌ها برخلاف روغن سیلیکون تاثیر منفی بر روی محیط زیست نمی‌گذارند. از جمله این روغن‌ها می‌توان به روغن زیتون، نارگیل و روغن جوجوبا و… اشاره کرد.

جایگزین‌های سنتتیک

علاوه بر جایگزین‌های طبیعی از جایگزین‌های سنتتیک نیز بهره می‌برند. این جایگزین‌ها طول عمر بالایی داشته و در دماهای مختلف عملکرد قابل توجهی دارند. به همین دلیل به عنوان جایگزین روغن سیلیکون شناخته می‌شوند. در صنایعی که به استحکام و دوام بالا نیاز است مورد استفاده قرار می‌گیرند. نکته قابل توجه در مورد این جایگزین‌ها این است که در شرایط سخت نیز عملکرد خوبی دارند‌.‌

در انتخاب جایگزین باید معیارهای نظیر تاثیرات بر عملکرد نهایی محصول، سازگاریی که با محیط زیست دارد، هزینه نهایی، دسترسی و …. را مد نظر قرار داد. بنابراین باید جایگزینی را انتخاب کرد که نه تنها یک جایگزین مناسب باشد، بلکه از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه بوده و خطری برای محیط زیست نداشته باشد. به همین خاطر هدف انتخاب و شناسایی جایگزین روغن سیلیکون است که بتواند در شرایط مختلف عملکرد مشابه‌ای به دنبال داشته باشد.

قیمت و خرید روغن سیلیکون

جایگزین های دیگر

۱) ترکیب رنگ آکرولیک با مدیوم ریختگری:
هنرمندانی که قصد دارند در پروژه‌های نقاشی خود به جای روغن سیلیکون از جایگزین‌های دیگر بهره ببرند می‌توانند ترکیب مدیوم ریخته گری با رنگ آکریلیک را مدنظر قرار دهند. این ترکیب اثری شبیه به این روغن دارد. در این صورت دیگر نیازی به استفاده از مواد شیمیایی نخواهد بود.

۲) رنگ‌های آکریلیک جریانی آماده:
این ترکیب جایگزین عالی به شمار می‌رود. از طرف دیگر به افزودنی اضافه نیازی ندارد.

۳) رنگ آکریلیک مایع:
این رنگ قوام رقیق دارد، بنابراین در تکنیک‌های نقاشی به عنوان یک جایگزین روغن سیلیکون به شمار می‌رود.

۴) دیمتیکون:
در تولید محصولات مراقبت از مو و پوست از این ماده بهره می‌برند. در برخی صنایع به جای روغن سیلیکون از این ماده استفاده می‌کنند‌. ‌

5) روان‌کننده چندمنظوره WD-40:
این محصول نیز به عنوان یک جایگزین شناخته می‌شود. در واقع این محصول در زمینه‌هایی که نیازی به استفاده از مواد گران قیمت نیست، کاربرد بالایی دارد.

6) محصول RainX:
کاربرد این محصول ایجاد یک لایه ضد آب بر روی شیشه‌ها است؛ اما در برخی شرایط خاص می‌تواند به عنوان یک جایگزین شناخته شود.
نکته مهم این است که جایگزین‌هایی که در این مقاله اشاره کردیم در شرایط خاص و بسته به نیازها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در انتخاب هر کدام از جایگزین روغن سیلیکون باید به مواردی نظیر هزینه تاثیراتی که بر روی محیط زیست می‌گذرد و تاثیراتی که بر روی محصولات نهایی می‌گذارد و… توجه کنید.

حلال روغن سیلیکون چیست

اشاره به نکات مهم

نکته مهم این است که جایگزین‌هایی که در این مقاله اشاره کردیم در شرایط خاص و بسته به نیازها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در انتخاب هر کدام از جایگزین روغن سیلیکون باید به مواردی نظیر هزینه تاثیراتی که بر روی محیط زیست می‌گذرد و تاثیراتی که بر روی محصولات نهایی می‌گذارد و… توجه کنید.

جمع بندی

در این مقاله به چند جایگزین‌‌‌‌ روغن‌های سیلیکون اشاره کردیم. پیدا کردن جایگزین برای این ماده کار سختی است با این حال می‌توان جایگزین‌های طبیعی شامل روغن‌هایی مانند روغن زیتون و روغن جوجوبا را مدنظر قرار داد. این جایگزین‌ها خصوصیات مرطوب‌کنندگی بالایی داشته و بر محیط زیست تاثیر منفی نمی‌گذارند. به علاوه جایگزین‌های سنتتیک به دلیل برخورداری از عمر طولانی و عملکرد قابل توجهی مورد توجه قرار گرفته‌اند. بازرگانی شیمیایی هیرکان یکی از بزرگترین تامین کنندگان مواد شیمیایی در کشور است. اگر قصد خرید و استعلام قیمت روغن سیلیکون دارید اینجا کلیک کنید.