سوربیتول چیست؟ کاربرد صنعتی و دارویی سوربیتول

شاید برایتان عجیب باشد که بدانید، سوربیتول نوعی الکل قندی است که در بدن همه انسان‌ها وجود دارد. این الکل به آهستگی متابولیزه شده و از احیای گلوکز به وجود می‌آید. از طرفی به صورت طبیعی در برخی میوه‌ها مانند؛ گلابی، سبب و هلو و… وجود دارد‌، به همین دلیل در صنعت غذایی کاربرد زیادی دارد. این محصول به نام‌های دیگری مانند؛ گلوسیتول و سوربیلاکس نیز معروف است. در این مقاله قصد داریم در مورد این ماده شیرین کننده بحث کنیم. اگر شما نیز تمایل دارید بیشتر در مورد این محصول بدانید، پیشنهاد می‌کنیم تا آخر مقاله همراه ما باشید.

 

سوربیتول چیست

سوربیتول چیست؟

همانطور که اشاره شد گلوسیتول به صورت طبیعی در میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شود. با این حال نوع مصنوعی آن نیز وجود دارد و در صنعت غذایی و دارویی به کار می‌رود. از طرفی به عنوان شیرین کننده در تولید آدامس، نوشیدنی‌های بدون قند، شکلات و … استفاده می‌شود. از این ماده شیرین کننده در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی مانند خمیر دندان بهره می‌برند. گلوسیتول دارای خاصیت جذب آب است، به همین دلیل در صنعت غذایی و دارویی، برای حفظ رطوبت محصولات استفاده می‌شود.

از طرفی به دلیل داشتن ویژگی ضد پوسیدگی و ضد باکتریایی در تولید محصولات دندانپزشکی نقش مهمی ایفا می‌کند. در مصرف سوربیتول باید به یک سری نکات توجه کنید. برای مثال این مواد باید طبق دستورالعمل‌های خاصی استفاده شود. اگر بیش از اندازه استفاده شود ممکن است عوارض گوارشی برای انسان به وجود بیاورد. گلوسیتول به شکل پودری و مایع در دسترس است و معمولا از میوه‌ها و شربت ذرت تولید می‌شود. میوه‌ها و سبزیجات در فرایند تحت فشار قرار گرفته و به این ماده تبدیل می‌شوند.

کاربرد گلوسیتول چیست؟ 

از جمله کاربردهای گلوسیتول می‌توان به مواد زیر اشاره کرد؛

  • صنایع غذایی
    گلوسیتول به دلیل برخورداری از کالری کم در تولید محصولات غذایی دیابتی استفاده می‌شود از طرفی به عنوان نگهدارنده و تثبیت کننده نیز کاربرد دارد. سوربیتول از خشک شدن محصولات جلوگیری کرده و ماندگاری آنها را افزایش می‌دهد.
  • محصولات آرایشی و بهداشتی
    گلوسیتول در تولید انواع محصولات بهداشتی پوستی و آرایشی استفاده می‌شود. می‌توان از این ماده برای تولید انواع کرم و لوسیون بهره برد، زیرا از خشکی پوست جلوگیری کرده و رطوبت پوست را افزایش می‌دهد. از طرفی در تولید برخی از کالاها مانند محصولات مراقبت مو و شامپو نیز کاربرد دارد. به علاوه در تولید دهانشویه و خمیر دندان نیز استفاده می‌شود.
  • صنایع دارویی
    گلوسیتول دارای خاصیت شیرین کننده بوده و در صنعت داروسازی برای تولید انواع شربت‌های سرفه و قرص استفاده می‌شود. از طرفی خاصیت درمانی داشته و حرکات روده را بهبود می‌بخشد.
  •  صنایع
    سوربیتول علاوه بر تولید محصولات غذایی و دارویی، در صنایع برای تولید فوم‌های پلی یورتان استفاده می‌شوند.

پودر سوربیتول

خرید سوربیتول

امروزه شرکت‌های زیادی در زمینه فروش مواد شیمیایی فعالیت کرده و انواع مواد شیمیایی را در حجم‌های مختلف روانه بازار می‌کنند. بازرگانی هیرکانی شیمی نیز در این زمینه تجربه و سابقه طولانی دارد. برای خرید محصولات مورد نظر خود باید به مراکز معتبر مراجعه کنید‌‌. اگر قصد خرید سوربیتول را دارید، می‌توانید به سایت ما مراجعه کرده و این مواد را در حجم‌های گوناگون خریداری کنید‌. ما در بازرگانی هیرکانی شیمی انواع محصولات مورد نیاز شما را با بهترین کیفیت و قیمت عرضه می‌کنیم.

قیمت سوربیتول 

سوربیتول در فروشگاه‌های متعدد با قیمت‌های متفاوت فروخته می‌شود. برای استعلام قیمت سوربیتول تنها کافی است وارد سایت شده و از بخش فروشگاه، قیمت را مشاهده کنید‌. خوشبختانه با پیشرفت اینترنت و شبکه‌های مجازی امروزه امکان خرید اینترنتی انواع محصولات وجود دارد. شما عزیزان می‌توانید مواد شیمیایی مورد نیازتان را به صورت اینترنتی خریداری کنید. برای خرید اینترنتی مواد شیمیایی تنها کافیست وارد سایت شده و از بخش فروشگاه  محصول مورد نظر خود را انتخاب کرده و وارد سبد خرید کنید.

کاربرد سوربیتول در صنایع غذایی

جمع‌بندی

در این مقاله ضمن معرفی سوربیتول در مورد نحوه خرید آن نیز بحث کردیم. این ماده به صورت طبیعی در میوه‌ها و سبزیجات وجود دارد و به صورت مصنوعی نیز تولید می‌شود. همچنین در صنعت دارو و غذا نقش مهمی دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *