سیلیکاژل چیست؟ بیش از 20 کاربرد خانگی و صنعتی سیلیکا ژل

سیلیکاژل به نام ژل سیلیکا نیز شناخته می‌شود. این ماده جاذب رطوبتی قوی بوده و ساختاری متخلخل دارد. ساختار اصلی این ژل از دی اکسید سیلیکون، اتم‌های سیلیسیم و… شکل شده است. فضاهای خالی در ساختار این ژل وجود دارد. این فضای خالی ممکن است با مایعات دیگری مانند آب و در برخی مواقع گاز پر می‌شود. ژل سیلیکا کاربرد زیادی در حذف رطوبت و افزایش دوام وسایل دارد. برای شناخت بیشتر این محصول تا آخر مقاله همراه ما باشید. در این مقاله در مورد خرید سیلیکاژل و قیمت آن نیز بحث می‌کنیم. اگر قصد دارید انواع مواد شیمیایی صنعتی،خوراکی و آزمایشگاهی و… بخرید، پیشنهاد می‌کنیم تا آخر مقاله همراه ما باشید.

کاربرد سیلیکا ژل

سیلیکاژل چیست؟

ژل سیلیکا کاربرد زیادی در صنایع و مصارف خانگی و تجاری دارد. این ژل در انواع بی‌رنگ، نارنجی و آبی به بازار عرضه می‌شود. فرمول مولکولی آن SiO2 است و جرم آن  60.08 گرم بر مول می‌باشد. ژل سیلیکا به شکل مهره‌های شفاف فروخته می‌شود و بدون بو است. هرچند که غیر سمی است اما باید از دسترس کودکان دور نگه داشته شود. بنابراین در استفاده از آن حتماً اقدامات احتیاطی را انجام دهید. این ماده انواع مختلفی دارد و در زمینه های گوناگون استفاده می‌شود.

قیمت سیلیکاژل

کاربرد سیلیکاژل در صنعت ساختمان سازی

حال که با ژل سیلیکا آشنا شدیم، در ادامه به کاربرد آن اشاره می‌کنیم. در قسمت زیر به برخی از مههترین کاربردهای سیلیکاژل  اشاره می‌کنیم.

  1. صنعت ساختمان سازی
  2. صنعت تولید کیف و کفش
  3. کشاورزی
  4. ترانسفورماتور
  5. بایگانی و مراقبت از تصاویر خانوادگی و اسناد قدیمی
  6. کاربرد سیلیکاژل در صنعت تولید لاستیک
  7. نگهداری رزین، روغن های ترانس
  8. نگهداری وسایل الکترونیکی و کامپیوتری
  9. ماسک گازی
  10. داروسازی
  11. بهداشتی و آرایشی
  12. بسته بندی کتاب و نسخه های خطی
  13. بسته بندی مواد خوراکی
  14. از بین بردن نم و بوی بد محیط‌های مرطوب مانند کابینت آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی
  15. نگهداری آثار و وسایل چوبی
  16. نگهداری از انواع پارچه ها و بافته ها
  17. کاربرد سیلیکاژل در نگهداری از انواع فلزات
  18. نگهداری از سنگ و سرامیک
  19. نگهداری از عکس و نوار
  20. نگهداری از ابزار و آلات موسیقی
  21. انبارداری مقوا و کاغذ
  22. نگهداری آثار باستانی و موزه ها
  23. محافظت از طلا
  24. جلوگیری از خراب شدن دیوارها

فرمول شیمیایی سیلیکاژل

کاربرد سیلیکاژل در صنعت ساختمان سازی

ژل سیلیکا، کاربرد زیادی در ساختمان سازی دارد. رطوبت می‌تواند کیفیت مصالح ساختمانی را پایین بیاورد. برای اینکه ابزار آلات فلزی و وسایل ساختمانی دچار زنگ زدگی نشوند، از ژل سیلیکا استفاده می‌کنند. این ماده ضد آب است و سبب افزایش دوام ابزار آلات می‌شود‌.

کاربرد ژل سیلیکا در نگهداری از وسایل

در برخی صنایع برای نگهداری و انبارداری لباس‌ها، کیف و کفش‌های چرمی و سایر وسایل و ابزارآلات، از ژل سیلیکا استفاده می‌کنند. این ژل طول عمر وسایل را افزایش می‌دهد.

کاربرد  در کشاورزی

از سیلیکاژل در صنعت کشاورزی برای نگهداری انواع بذر و دانه استفاده می‌کنند. این ماده خشک کن، جذب بالایی دارد و از رسیدن رطوبت به دانه جلوگیری می‌کند و مانع از خراب شدن دانه و بذر می‌شود. به همین جهت در صنعت کشاورزی بسیار پرکاربرد است.

کاربرد در صنعت داروسازی و آرایشی و بهداشتی

در صنایع داروسازی و آرایش بهداشتی برای جلوگیری از فسادی و خرابی محصولات، از این ماده بهره می‌برند. این ژل به دلیل برخورداری از خواص فوق العاده، از محصول در برابر رطوبت و آب محافظت می‌کند، به همین دلیل در صنایع مختلف بسیار پرکاربرد است.

کاربرد خانگی سیلیکا ژل چیست؟

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، ژل سیلیکا علاوه بر کاربرد صنعتی، در خانه نیز استفاده می‌شود. شما می‌توانید برای نگهداری وسایل در برابر رطوبت، از بسته‌های پودری ژل سیلیکا استفاده کنید. این ژل مانع از قارچ  گرفتگی، رطوبت و کپک زدگی وسایل می‌شود.

کاربردهای دیگر ژل سیلیکا  

علاوه بر موارد بالا، می‌توانید برای خشک کردن گل، مراقبت از تصاویر خانوادگی، مراقبت از ماشین ریش تراش و تیغ‌های اصلاح، نگهداری وسایل داخل کمد دیواری و… از این ماده استفاده کنید. برای نگهداری از این ماده باید آن را درون یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و آن را درون یک ظرف درب دار بگذارید.

کاربرد خانگی سیلیکاژل

نحوه استفاده از سیلیکاژل چیست؟

استفاده از این ماده بسیار راحت است. برای استفاده از آن تنها کافیست بعد از خرید، آن را در محیط سربسته مورد نظر خود قرار دهید. برای مثال برای محافظت از لباس‌ها، کفش و کیف خود در برابر رطوبت آن را درون کشوی لباس خود قرار دهید.

ژل سیلیکا درون بسته بندی کوچک قرار دارد.

خرید انواع مواد شیمیایی

بازرگانی هیرکانی شیمی  به عنوان مرجع فروش انواع مواد شیمیایی در کشور شناخته می‌شود. در سایت هیرکانی شیمی انواع مواد شیمیایی با قیمت مناسب و کیفیت بالا فروخته می‌شود. قیمت فروش سیلیکاژل با توجه به نوع بسته بندی و حجم آن متفاوت است.  قبل از خرید سیلیکاژل به قیمت و کیفیت آن توجه کنید. برای خرید انواع مواد شیمیایی تنها کافیست وارد سایت ما شده و از بخش فروشگاه، مواد مورد نظر خود را خریداری کنید. در سایت هیرکانی شیمی امکان استعلام قیمت انواع مواد شیمیایی وجود دارد.

خشک کردن گل با سیلیکاژل

جمع‌بندی

در این مقاله، ژل سیلیکا را معرفی کردیم و در مورد کاربرد صنعتی و خانگی آن مطالبی ارائه دادیم. این ماده جاذب رطوبت است و در نگهداری انواع وسایل کاربرد زیادی دارد. به طور کلی در صنایع مختلف برای نگهداری و محافظت از اجسام و وسایل در برابر رطوبت از سیلیکاژل استفاده می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *