معرفی سود سوزآور چیست + بیش از 10 کاربرد

سود سوزآور به نام‌های دیگری مانند سدیم هیدروکسید نیز شناخته می‌شود. این باز قوی در صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارد. برای مثال در صنعت غذایی به صورت گسترده استفاده می‌شود. از طرف دیگر در برخی صنایع از این مواد به عنوان تنظیم کننده ph نیز بهره می‌برند. در این مقاله ضمن معرفی این ماده شیمیایی به کاربرد و موارد مصرف آن نیز می‌پردازیم. جهت کسب اطلاعات مفید و کاربردی تا آخر مقاله همراه ما باشید.

سود پرک

سود پرک چیست؟  

این ماده شیمیایی سفید رنگ و جامد بوده و نام‌های مختلفی دارد. همچنین دارای دو دسته خواص فیزیکی و خواص شیمیایی است. سود سوزآور با نام سدیم هیدروکسید نیز فروخته می‌شود. از جمله خواص شیمیایی آن می‌توان به واکنش پذیری بالا با  فلزات اشاره کرد. نکته قابل توجه در مورد سود پرک این است که وقتی در واکنش با اسید قرار گیرد شروع به تولید آب و نمک می‌کند. این واکنش تولید شده گرمازا است؛ بنابراین در صنایع کاربرد دارد.
برخورد این ماده شیمیایی به پوست و بدن می‌تواند عوارض جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. برخورد آن با پوست سبب سوختگی شدید شده و دستگاه تنفسی را تحریک می‌کند.  هنگامی که در آب حل شود دمای زیادی از خود آزاد می‌کند‌. از طرفی بسیار خورنده بوده و به صورت محلول و جامد استفاده می‌شود. فرمول مولکولی سود سوزآور، NaOH بوده و بدون رنگ و بو است؛ همچین رطوبت هوا را به خود جذب می‌کند.

عوارض و خطرات سود سوزآور

کاربرد سود پرک در صنعت

  1. کاغذ سازی
  2. صنایع مواد شوینده
  3. تصفیه آب
  4. لوله بازکنی
  5. تولید لبنیات
  6. در صنایع فلزات مانند؛ آلومینیوم ، روی و گالوانیزه
  7. تولید شیشه، خنثی سازی اسید
  8. صنعت باطری سازی
  9. صنایع تولید پارچه
  10. خنثی سازی اسید
  11. صنایع غذایی مانند کارخانه کنسروسازی.
  12. تولید صابون

سود پرک در مواد شوینده

استفاده از سود پرک در صنعت کاغذ سازی 

کاستیک سودا در صنعت کاغذ سازی کاربرد زیادی دارد. برای مثال در این صنعت برای حذف ناخالصی از کارتن و کاغذ از سود سوزآور بهره می‌برند. سود پرک برای ساخت کاغذ در خمیر چوب اضافه می‌شود.

سود پرک در صنایع مواد شوینده

این ماده در صنایع برای تمیزکاری تجهیزات استفاده می‌شود. روش استفاده آن در صنایع به این شکل است که ابتدا در آب حل شده و سپس تحت گرما قرار می‌گیرد.

استفاده از سود پرک برای لوله بازکنی و تصفیه آب

سود پرک یا سدیم هیدروکسید در باز کردن لوله‌های مسدود شده نقش بزرگی دارد. به عبارتی برای رفع انسداد مجاری فاضلاب و تمیز کردن زهکش‌ها استفاده می‌شود. باید توجه کنید که ممکن است به لوله‌ها آسیب برساند؛ زیرا قوی بوده و واکنش شیمیایی ایجاد می‌کند. سود سوزآور کاربرد زیادی در تصفیه آب داشته و برای بالا بردن پی اچ آب از آن بهره می‌برند.

سود سوزآور زیتون چیست

کاربرد سود پرک در صنعت غذایی 

استفاده از سود پرک در تولید مواد غذایی اهمیت زیادی دارد. همانطور که گفته شد برای تمیز کردن تجهیزات در صنعت‌ها مانند صنایع غذایی نقش مهمی ایفا می‌کند؛ زیرا از خاصیت قلیایی و چربی زدایی برخوردار است. از سود پرک در کارخانجات تولید آبمیوه و شرکت‌های تولید کنسرو زیتون و چیپس و… بهره می‌برند. برای مثال در کارخانجات تولید کنسروهای زیتون برای شیرین کردن زیتون از گریپ خوراکی سود سوزآور بهره می‌برند زیرا میوه زیتون به طور معمول تلخ است. زیتون را در محلول آب و سود پرک قرار داده و اجازه می‌دهند تا تلخی آن گرفته شود. برای حذف سود پرک در مواد غذایی از روش‌های متعددی بهره می‌برند؛ چراکه این ماده بسیار خطرناک بوده و نباید وارد بدن انسان شود. از طرفی در صنایع کنسروسازی برای جدا کردن پوست میوه‌ها از این ماده استفاده می‌شود.

خرید سود

خرید سود سوز آور 

برای خرید و ثبت سفارش سود پرک می‌توانید به صفحه فروشگاه هیرکان شیمی مراجعه کنید. بازرگانی شیمیایی هیرکان در زمینه خرید و فروش مواد شیمیایی مانند سود سوزآور فعالیت می‌کند. این شرکت با هدف تامین مواد اولیه با کیفیت و عرضه آن و کسب رضایت مشتری فعالیت خود را با نیروی متخصص و جوان ادامه می‌دهد. جهت اطلاع از قیمت سود سوزآور می‌توانید با همکاران ما در واحد فروش تماس حاصل کنید.

سدیم هیدروکسید

جمع بندی 

در این مقاله در مورد سود پرک یا سود سوز آور بحث کردیم. این ماده یک باز قوی است که در صنایع مختلف مانند؛ صنایع غذایی، مواد شوینده،تصفیه آب، لوله بازکنی، صنایع فلز و تولید شیشه، آلومینیوم و روی، تولید پارچه و… کاربرد دارد. به علاوه دارای رنگ سفید و جامد بوده و از خواص شیمیایی و فیزیکی خاصی توجهی برخوردار است. از سود سوزآور برای تصفیه آب، لوله بازکنی، تولید صابون و حذف ناخالصی‌ها در صنایع مختلف نیز استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *