مواد شیمیایی در صنعت داروسازی + 9 نقش مهم

مواد شیمیایی در صنعت داروسازی بسیار مهم تلقی می‌شوند. این مواد به گروه‌های مختلفی مانند؛ مواد نگهدارنده، شیرین کننده، حلال‌ها، غلیظ کننده‌ها و معلق کننده‌ها و… تقسیم می‌شوند. هر کدام از اینها دارای کاربرد و وظیفه مخصوصی هستند. برخی از مواد کاربرد گسترده‌تری در این صنعت دارند، از این مواد شیمیایی می‌توان به اتانول، سورفکتانت‌ها، گلیسیرین و سدیم لوریل سولفات و… اشاره کرد. در ادامه ضمن معرفی مواد شیمیایی به نقش آنها در این صنعت اشاره می‌کنیم.

مواد شیمیایی در صنعت داروسازی

نقش مواد شیمیایی در صنعت داروسازی

همانطور که در قسمت بالا اشاره کردیم، مواد شیمیایی در صنعت داروسازی دارای وظایف و نقش‌های متفاوتی هستند. در قسمت زیر برخی مواد اولیه صنایع دارویی را نام می‌بریم.

مواد نگهدارنده

مواد نگهدارنده علاوه بر صنایع غذایی در صنعت داروسازی نیز نقش مهمی ایفا می‌کنند. برای مثال از محصولات غذایی و دارویی در برابر فساد محافظت کرده و مانع از اتلاف دارویی و غذایی می‌شوند. از طرف دیگر از بروز بیماری جلوگیری می‌کنند. این مواد تحت نظارت قانونی استفاده می‌‌شوند.

عوامل تعلیق

این مواد شیمیایی نقش مهمی به عهده دارند و سبب افزایش کیفیت و کارایی دارو می‌شوند. این مواد شیمیایی در صنعت داروسازی مانع از ته نشینی داروها شده و در صنعت داروسازی حیاتی هستند. ته نشینی داروها، ممکن است کارایی و جذب دارو را با مشکل جدی رو به رو کند. عوامل تعلیق کننده مانند برخی مواد معدنی، دارای مکانیزم‌های خاصی هستند و ویسکوزیته مایع را افزایش می‌دهند.

شیرین کننده‌ها

شیرین کننده‌ها نیز در صنعت داروسازی مهم تلقی می‌شوند. این مواد، تلخی داروها را کاهش داده و مصرف آن را قابل تحمل‌تر می‌کنند. از جمله شیرین کننده‌ها می‌توان به؛ سدیم ساخارین، ساکاروز و زایلیتول و… اشاره کرد. شیرین کننده‌های متفاوتی در در فرمولاسیون داروها استفاده می‌شوند.

عوامل ضد کف

عوامل ضد کف از دیگر مواد شیمیایی در صنعت داروسازی هستند. همانطور که از نام این مواد پیداست، مانع از کف کردن داروها می‌‌شوند. وجود حباب و کف در دارو علاوه بر تغییر طعم و عطر، بر روی کارای آنها نیز تاثیر می‌گذارد. عوامل ضد کف از ایجاد حباب جدید جلوگیری کرده و کف و حباب‌های قبلی را از بین می‌برند. در ضمن از فاسد شدن دارو جلوگیری می‌کنند.  بنابراین در صنعت داروسازی نقش بسیار مهمی دارند.

عوامل لخته سازی

این مواد سبب جلوگیری ار انباشت ذرات دارو می‌شوند یا به عبارت دیگر دارو را روان می‌کنند. برای مثال شربت سینه را به یاد بیاورید. وقتی این شربت را از بطری خارج می‌کنید، کاملا روان است و به شکل لخته لخته خارج نمی‌شود. این مواد شیمیایی در صنعت داروسازی مانع از چسبیدن ذرات دارو به یکدیگر شده و ظاهر دارو را یکدست می‌کند.

عامل طعم دهنده

این مواد جهت طعم‌دار کردن داروها کاربرد دارند. در واقع استفاده از این مواد سبب می‌شود تا مصرف دارو برای بیماران قابل تحمل‌تر باشد. از جمله طعم دهنده‌ها می‌توان به گلیسیرین، گلوکز، روغن نعنا، روغن پرتقال و غیره اشاره کرد. همانطور که در قسمت بالا اشاره کردیم گلیسیرین در صنایع دارویی بسیار مهم تلقی می‌شود. این ترکیب به دلیل خواص منحصر به فرد مانند جذب رطوبت و نرم کنندگی، در تولید انواع کرم و لوسیون کاربرد دارد.

پر کننده ها

این مواد شیمیایی در صنعت داروسازی در افزایش حجم دارو نقش گسترده‌ای دارند. از طرفی فرآیند  تولید دارو را آسان‌تر می‌کنند. در برخی مواقع نیز به عنوان اتصال دهنده استفاده می‌شوند.

عامل پوشش دهنده

این عوامل کاربرد زیادی در صنعت مواد دارویی دارند، برای مثال؛ طعم و بوی ناخوشایند دارو را پنهان کرده و از مواد دارویی در برابر رطوبت محافظت می‌کنند.

اتانول

همه با الکل طبیعی یا اتانول آشنا هستیم. این ماده در آزمایشگاه‌ها به عنوان ضدعفونی کننده و حلال کاربرد بالایی دارد. به عبارتی به دلیل برخورداری از خاصیت ضد میکروبی، جهت ضدعفونی کردن تجهیزات آزمایشگاهی استفاده می‌شود.

خرید مواد موثره دارویی

همانطور که می‌دانیم کیفیت مواد شیمیایی در صنعت داروسازی تاثیر زیادی در تولید نهایی دارد.  بنابراین جهت خرید مواد شیمیایی باید به مراکز معتبر مراجعه کنید. هیرکانی شیمی سال‌های زیادی با نیروی جوان و تحصیلکرده در زمینه فروش و عرضه مواد شیمیایی مورد نیاز صنایع فعالیت می‌کند. جهت خرید مواد شیمیایی صنعتی، خوراکی، شوینده و اسانس، پلیمر و رزین  و مواد شیمیایی کشاورزی، دام و طیور و… به بخش فروشگاه ما مراجعه کنید. در این سایت امکان خرید اینترنتی مواد اولیه دارویی در هر حجمی وجود دارد.

مواد شیمیایی مورد استفاده در صنعت داروسازی

جمع بندی

در این مقاله در مورد نقش مواد شیمیایی صنعت داروسازی اشاره کردیم و چند مورد از پرکاربردترین مواد را نام بردیم. بازرگانی هیرکان شیمی با هدف تامین مواد اولیه با کیفیت و قیمت مناسب، سال‌های متمادی در این زمینه فعالیت می‌کند. مواد شیمیایی در صنعت داروسازی شامل؛ پر کننده‌ها، عوامل پوشش دهنده و عوامل لخته سازی و… می‌شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *