مورفولین چیست + 8 کاربرد مهم

مورفولین نوعی مواد شیمیایی و قابل اشتعال است. این مواد شیمیایی بی‌رنگ و مایع بوده و بوی ضعیف آمونیاک دارد. به علاوه در صنایع مختلف پرکاربرد بوده و به دلیل برخورداری از خاصیت بازی و اسیدی به عنوان یکی از پرکاربردترین حلال‌های شیمیایی شناخته می‌شود. این ترکیب بی‌رنگ در صنایع برای تولید سایر مواد شیمیایی دیگر نیز استفاده می‌شود. همچنین از آن به عنوان یک عامل ضد خوردگی بهره می‌برند. در این مقاله ضمن معرفی حلال قوی، خصوصیات و کاربردهای آن را شرح داده و در مورد خرید و قیمت آن بحث می‌کنیم.

مورفولین

خصوصیات مورفولین چیست؟


از جمله ویژگی‌های ظاهری این حلال قوی می‌توان به موارد زیر اشاره

  1. بوی شبیه به آمونیاک دارد
  2. دانسیته آن کمتر از آب است
  3. بخارا آن از هوا سنگین تر است
  4. گروه عاملی آمینی و +H دارد
  5. سمی و خطرناک بوده و در تولید مواد شیمیایی نقش واسطه را ایفا می‌کند.
  6. قدرت حلالیت بالایی دارد.
  7. خورنده و قابل اشتعال می‌باشد
  8. برخورداری از ویژگی امین و اتر
  9. این ماده هتروسیکل می‌باشد

این ترکیب محلول در آب برای بسیاری از ترکیبات حلال مناسبی است. برای مثال برای ترکیباتی نظیر رنگ و رزین حلال خوبی به شمار می‌رود. از دیگر مشخصات مورفولین می‌توان به فرمول شیمیایی آن اشاره کرد. فرمول شیمیایی این حلال قوی C4H9NO می‌باشد. به دلیل برخورداری از خواص منحصر به فرد به عنوان یکی از پرکاربردترین و مهم‌ترین مواد شیمیایی شناخته می‌شود. جرم مولکولی آن 84.122 گرم بر مول بوده و در منفی ۵ درجه سانتیگراد به نقطه انجماد می‌رسد. همچنین در 129 درجه سانتیگراد به نقطه جوش رسیده و بسیار حلال پذیر است.

از این ماده شیمیایی در چه صنایعی استفاده می‌شود؟ 

از جمله کاربرد مورفولین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  1.  کاربرد صنعتی سنتز آلی
  2. کشاورزی
  3.  تصفیه آب
  4.  فرآوری لاستیک
  5. کنترل خوردگی
  6.  در صنعت دارویی
  7.  صنعت تولید محصولات آرایشی
  8. صنعت نساجی
  9. و…

از مشتقات مورفولین در صنعت نساجی نیز استفاده می‌کنند . برای مثال در این صنعت به عنوان روان کننده یا سفید کننده و نرم کننده الیاف کاربرد دارد. از طرفی ممکن است برخی محصولات آرایشی مانند تثبیت کننده‌ها، نرم کننده‌های مو، دهانشویه‌ها، شامپوها و کرم‌های آرایشی حاوی این ماده باشند.

مورفولین

کاربرد صنعتی و استفاده در سنتز آلی

این افزودنی متداول در صنایع در غلظت‌های پی پی ام استفاده می‌شود. در کارخانجات برای جلوگیری از خوردگی از آن استفاده می‌کنند. نکته جالب توجه این است که فراریت آن شبیه آب می‌باشد. این ماده کاربرد بسیار زیادی در سنتز آلی دارد. بهتر است که بگوییم مورفولین به دلیل داشتن قیمت مناسب و قطبیت بالا به صورت گسترده در صنایع استفاده می‌شود.

کاربرد مورفولین در تولید پارچه

استفاده در صنعت کشاورزی

از جمله کاربرد این ترکیب حلال در کشاورزی می‌توان به استفاده به عنوان قارچ کش و پوشش میوه اشاره کرد. در صنایع کشاورزی برای فرایند پوشش مومی یا چرب کردن از آن استفاده می‌کنند. مومی که میوه‌ها برای محافظت از خود در برابر حشرات و قارچ‌ها تولید می‌کنند، در ظاهر میوه تاثیر منفی می‌گذارد. برای جلوگیری از از دست رفتن کیفیت و تمیزی میوه‌ها، موم جدیدی را جایگزین می‌کنند. این موم جدید سبب جلا دادن پوشش مومی میوه می‌شود. با این حال در برخی کشورها استفاده از مورفولین در این صنعت ممنوع است. از طرفی در کشت غلات برای کشتن قارچ‌ها یا مهارکننده سنتز ارگوسترول از این ماده بهره می‌برند.

مورفولین در صنعت کشاورزی

کاربرد در تصفیه آب و تولید واکس و پولیش

این ماده شیمیایی مانند سایر مواد و ترکیبات شیمیایی مشابه تنظیم کننده ph بوده و در تصفیه آب کاربرد زیادی دارد. در حقیقت استفاده از آن در تصفیه آب سبب حفاظت از بویلر در برابر خوردگی شده و pH آب را افزایش می‌دهد. از طرف دیگر در تولید واکس و پولیش مبلمان، کفپوش و حتی اتومبیل استفاده می‌شود. واکس و پولیش تولید شده توسط این ماده شیمیایی در برابر لکه‌های آبی مقاومت بالایی دارند.

 

قیمت مورفولین

معرفی مرکز خرید مورفولین

بازرگانی شیمیایی هیرکان در زمینه عرضه و فروش مواد شیمیایی سابقه طولانی داشته و مفتخر به ارائه محصولات شیمیایی با بهترین کیفیت و قیمت است. جهت خرید و استعلام قیمت مورفولین می‌توانید به صفحه فروشگاه مراجعه کرده و از کارشناسان ما مشاوره دریافت کنید.

قیمت خرید مورفولین

جمع بندی 

در این مقاله در مورد کاربرد و مشخصات فیزیکی مورفولین بحث کردیم. این ترکیب در صنایع مختلف به عنوان یک حلال شیمیایی با خاصیت بازی و اسیدی کاربرد دارد. از جمله خصوصیات ظاهری این ماده می‌توان به؛ دانسیته کمتر از آب، بخار سنگین‌تر از هوا و برخورداری از گروه عاملی آمینی و +H اشاره کرد. به علاوه مورفولین در تصفیه آب، صنایع نساجی، دارویی، آرایشی و صنایع دیگر استفاده می‌شود. همچنین در کشاورزی به عنوان قارچ کش و پوشش میوه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *